♛ FΔNΔNΔNO ♛
About iolsss

hi uolsss. nama iolss nur farhana, boleh panggil nana je. awok anak jati negeri perak!


Age is just a number

Daisypath Happy Birthday tickers


Tagboard

Moh le kite nyembang



Twitter



Stalker Kesayangan




kehidupan selepas kahwin?? oh no!!

assalammualaikum readers,
entry kali ni nak cerita pasal kahwin2 sikit, boleh tak?
hehhe, bukannya nana ni gedik nak kahwin ke ape?
ni sebagai pengetahuan or ambil sebagai saranan masa lepas kita kahwin nanti.
nana ni dah 18, patutnya tahu apa yang boleh buat and apa yang tak boleh buat.



APA AKAN JADI DENGAN KEHIDUPAN KITA SELEPAS BERKAHWIN??
sebagai anak gadis, memang tradisi kita mengikut suami pulang. 
tak kisah laa dia nak bawak kite pegi mane,
yang pasti kita memang kena ikut dia.


selalunya,,,,
suami kita akan bawak kita tinggal dengan emak dia..
ohh god, 
kalau dapat mak mertua yang sporting,
tu memang satu anugerah yang hebat,
tapi.
kalau dapat mak mertua yang buat tu salah, buat ni salah..
memang rumah tu aku anggap neraka!
pada mulanya, mungkin aku boleh bersabar..yela, orang tua kan?? kena la hormat..
and suami kita mesti back up mak dia, takkan nak back up kita kott?
dia da lame kenal mak dia dari kite kan? 
lagi satu perangai yang selalu menantu tak tahan :
BERLAKON BAIK DEPAN SUAMI KITA
ohh god, masa tu pijak semut pon tak mati.
mungkin korang fikir yang aku ni terpengaruh dengan drama drama melayu ni kan?
yes, maybe.. tapi tak mustahil berlaku dalam dunia realiti kan?


keutamaan tanggungjawab suami :
  • emak kandung
  • isteri
keutamaan tanggungjawab isteri :
  • suami
  • emak mertua
  • emak kandung


can you see the differences??
hmm, kita sebagai menantu kena ambil hati semua ahli dalam rumah tuu..
abang abang, kakak kakak, adik adik..
sepupu sepapat..
perghh, ni laa tanggungjawab yang patut kita ambik port.. kalau tak ade laa kene cop SOMBONG..
SOMBONG???? yeke? ke dorang yang taknak layan kita? katanya tak biasa lagi :)
alaa, takkan sembang sembang sikit pon tak boleh cik kak? 
tanya tanya khabar ke? 




pada suatu saat kita dah bergelar isteri kepada seseorang, suami kita bertanggungjawab dalam semua urusan kita. bukan lagi mak bapak kita. tugas isteri macam, segala perintah dia kita kena penuhi, kalau tak itu satu dosa. menjaga makan pakai dia. tu juga penting dalam membina keluarga bahagia. tu belom masok ade anak lagi. korang ingat kawin ni senang ke?
susah oww? yang kat luar sane jangan ingat dah kahwin dapat sedap sedap je. memang tak laa kan? pikir dari sisi baik buruknya. 


tak boleh keluar rumah dengan sesuka hatinya, mungkin waktu kita bujang kita sesuka hati nya keluar. tiap kali kita nak keluar walaupun keluar depan pintu sekali pun, kita mesti mintak izin suami kita dulu. kalau dia kata TAK, TAK laa kita keluar. ingat, syurga kita di bawah tapak kaki suami.